آموزش های کنسول xbox, نمایندگی های کنسول سونی

تاریخچه کنسول های بازی (نسل به نسل)

کنسول های بازی یکی از محبوب ترین دستگاه های دیجیتال عصر حاضر میباشد مثل نینتندو ، پلی استیشن و سگا در قدیم که انواع کنسول های بازی خانگی،کنسول های بازی دستی و … که به صورت کلی شامل 9 نسل میشوند.جالب است بندانید که کنسول های فعلی مجود در بازار در حال حاضر خیلی کم شده اند و در نسل نهم کنسول های بازی سگا که یکی از قوی ترین های نسل خودش بود به چشم نمیخورد.اگر میخواید بدونید که دقیقا چه اتفاق هایی برای برند های مختلف افتاده با دیجی پد همراه باشید.

تاریخچه پلی استیشن ، نینتندو ، سگا و... دیجی پد

نسل اول کنسول های بازی

کنسول های نسل اول در دهه هفتاد میلادی (1972)بود که اولین کنسول بازی دنیا وارد بازار شد که نام ان Magnavox Odyssey بود و فقط شامل یک بازی پینگ پنگ بود.
این کنسول خانگی با یک کابل به تلوزیون وصل میشد و دارای دو دسته با ظاهر کلاسیک و شیک با دکمه های مختلف داشت.
بعد از سه سال کنسول خانگی جدید Odyssey 100 عرضه شد که این کنسول علاوه بر بازی پینگ پنگ بازی جدید هاکی رو نیز داشت و فرق انچنان تفاوت زیادی با کنسول خانگی قبل خود ندارد.جالب است بدانید که یک کنسول ایرانی در نسل اول وجود داشته با عنوان Shahab RS264 وجود داشت که بازی های بیشتری از قبیل قبلی پلوتا ، اسکواش ، فوتبال ، تنیس به ان اضافه شد اما تیم دیجی پد موفق به پیدا کردن عکسی از این کنسول بازی نشد.
کنسول بعدی اودیسی Odyssey 200 بود که پیشرفت نسبتا خوبی در زمان خود داشت.در این کنسول قابلیت بازی کردن چهارنفره به وجود امد و بازی smash نیز با ان منتشر کرد و این بازی ها ساخته شرکت Atari بود.

تاریخچه پلی استیشن ، نینتندو ، سگا و... دیجی پد

نسل دوم کنسول های بازی

در سال 1976 بود که کنسول Fairchild Video Entertainment System – VES وارد بازار شد . در ان زمان سیو بازی ها به وسیله هارد دیسک و اطلاعات دیجیتال نبود.
کنسول ها برای ذخیره بازی از چیزی مثل کارتیج در که در دستگاه چاپ استفاده میشود رو که باید جوهر ان بعد از مدتی شارژ میشد،کمپانی VES برای رفع این مشکل از ریز تراشه هایی استفاده کرد. در سال 1977 تا 1980 شرکت VES با کنسول خود یعنی Fairchild Video Entertainment System بازار رو برای خودش کرده بود که شرکت magnovox کنسول جدید خود یعنی Odyssey² وارد بازار کرد و تکنلوژی ذخیره اطلاعات کارتیج در پردازنده خود را اضافه کرده بود.
در همین سال ها بود که کنسول های بازی شکست نسبتا سنگینی رو تجربه کردن که علت اصلی این شکست رو میتونیم رقیبی قویی تحت عنوان رایانه های شخصی یا همون کامپیوتر های خانگی در نظر بگیریم که چندین شرکت در این مدت ورشکسته شدند.

تاریخچه پلی استیشن ، نینتندو ، سگا و... دیجی پد

نسل سوم کنسول های بازی

نسل سوم برای نینتندو شروعی بود که هنوز هم ادامه دارد.در سال 1983 نینتندو کنسول خود را وارد بازار ژاپن کرد این کنسول Famicom نام داشت که از رزولوشن بسیار بالاتر و رنگ های زنده تری پشتیبانی میکرد . در سال 1985 نینتندو کنسولی وارد بازار امریکا کرد.این کنسول جدید کارتیج جدیدی داشت که از طریق درگاه جلویی کنسول سیو های بازی وارد ان میشد. برای این کنسول بسته‌های بازی Super Mario Brothers و light gun -the Zapper منتشر شدند.

تاریخچه پلی استیشن ، نینتندو ، سگا و... دیجی پد

نسل چهارم کنسول های بازی

کنسول جدید کمپانی سگا با نام Mega Drive/Genesis وارد بازار شد این کنسول در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۸۸ در ژاپن و در ماه آگوست در آمریکا منتشر شد. 
دقیقا بعد از 2 سال محصول جدید نینتندو به نام Super Nintendo وارد بازار شد و سگا برای عقب نموندن از نینتندو کنسول های خود را با درایو نوری با نام های Mega CD/Sega CD منتشر کرد که باعث رواج رسانه های صوتی و تصویری بین مردم شد.
بعد از چنیدن سال کنسول جدید نینتندو دوباره به بازار اومد تحت عنوان نینتندو گیم بوی و به موفقیت نسبتا خوبی رسید که در همان دهه بود که کنسول جدید سگا تحت عنوان gear رونمایی شد.
کنسول gearدر سال 1990 با پردازشگر 8 بیتی وارد بازار شد که توانست حدود 10 میلیون از این کنسول رو به فروش برساند اما این رقم زیادی درمقابل فروش 118 میلیونی عدد زیادی نبود.

تاریخچه پلی استیشن ، نینتندو ، سگا و... دیجی پد

نسل پنجم کنسول های بازی

نسل پنجم رو نسل 32 و 64 بیتی مینامند که از این نسل به بعد کنسول های بازی به شکل صعودی رشد کردند و توانستند محبوبیت زیادی رو کسب کنند.در این نسل به شکل کامل کارتیج ها از کنسول ها رفته بودند و جای خود را به درایو های نوری داده بودند.
اولین کنسول این راه Sega Nomad بود و نینتندو با کنسول نسبتا شکست خورده خود به نام virtual boy وارد رقابت شد.
به دلیل رایج شدن درایو های نوری وسی دی ها شاهد سیر سه بعدی شدن بازی ها از حالت دو بعدی بودیم و شروع این قضیه برای SegaCD  بود .
یکی از کنسول های دیگر TurboGrafx-16x بود که پردازنده 8 بیتی و 64 کیلوبایت رم داشت و توسط شرکت NEC عرضه شد که تقریبا این کنسول و sega cd شروع گر بازی های سه بعدی بودند.
فاجعه سگا x32 در سال 1994 هم یکی از شکست های شرکت سگا بود که سعی داشت کنسول به صرفه ایی به بازار ارائه دهد اما این مورد و ضعیف بودن ان موجب نارضایتی گیمر های ان زمان شد و سگا از 800 هزار نسخه ایی که تولید کرد توانست 660 هزار نسخه بفروشد.

ظهور پلی استیشن

در اواخر سال 1994 پلی استیشن 1 که انقلابی بزرگ در صنعت گیم رقم زد که این کنسول دارای پشتیبانی از دیسک بود که بتواند از بازی های 3 بعدی پشتیبانی کند.در سال 2000 این پشتیبانی از سی دی به دی وی دی ارتقا یافت که توانست در صدر جدول کنسول های نسل پنجم قرار بگیرد

کنسول نینتندو

البته که نینتندو هم ساکت ننشست و و نینتندوی 64 رو به بازار عرضه کرد که بازی های خوب ان تواسنت دلیل کلیدی محبوبیت این کنسول شود.

نسل ششم کنسول های بازی

نینتندو در سال2001 کنسول خود را که اسم ان game boy advance بود و با اپدیت های مختلف با نام گیم بوی ادونس اس پی و گیم بوی میکرو کامل تر کرد.
در سال 1999 سگا کنسول جدید خود تحت عنوان Dream cast وارد بازار کرد که تحت عنوان اولین کنسول وارد بازار شد و نکته مهم این هست که این اخرین کنسول sega بود و بعد از ان خبری از سگا در کنسول های نسل بالا تر نشد.

پلی استیشن 2

کنسول پلی استیشن در سال 2001 همکاری شرکت فیلیپس با سونی باعث شد درایو سی دی ان به درایو دی وی دی تغییر کند که پیشرفت بسیار قوی در زمان خود بود و سونی به اتفاق همین همکاری کارت های حافظه 8 مگابایتی رو وارد بازار کرد که ابتدای عرضه کارت ان 128 کیلوبایت بود که در 12 سال عمر خود توانست 155 میلیون دستگاه رو به فروش برسونه .

کنسول جدید نینتندو

در سال 2001 این کنسول در ژاپن رونمایی شد و پس از عرضه از درایو سی دی یا دی وی دی پشتیبانی نمیکرد اما یک چیز تک تر داشت اما به علت کمبود امکانات مورد انتقاد قرار گرفت و در سال 2007 تولید ان متوقف شد.
همچنین کنسول ایکس باکس در همین دوران ها رونمایی شد.

نسل هفتم کنسول های بازی

در سال 2005 ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 بسیار رقابت تنگا تنگی داشتند و رقابت بین ایکس باکس و پلی استیشن از اینجا شروع شد تا نسل نهم که هنوز هم ادامه دارد و احتمال بالا ادامه خواهد داشت.در ایران کنسول ایکس باکس 360 به محبوبیت بیشتری رسید تا پلی استیشن 3 .

پلی استیشن 3

سونی با سخت افزار پیچیده و بسیار قوی که قیمت ان 500 دلار بود به فروش میرسید و 87 میلیون نسخه از دستگاه خود به فروش رساند و در سال 2018 تولید ان متوقف شد.
همچین سونی با سامسونگ همکاریی انجام داد و توانست حسگر حرارتی در کنسول خود قرار دهد.

ایکس باکس 360

مایکروسافت با وسایل جانبی زیادی که همراه با xbox360 در سال 2005روانه بازار کرد توانست این کنسول بازی را به ششمین کنسول پرفروش تاریخ تبدیل نماید. از جمله این وسایل جانبی میتوان به دستههای بدون سیم، هاردهای ذخیره سازی با ظرفیت بالا، حسگر حرکتی کینکت و امکان آنلاین بازی کردن از طریق سرویس xbox Live اشاره نمود. از سال 2005 تا اکتبر 2021 مایکروسافت توانست 86 میلیون از این دستگاه را به فروش برساند. 

نینتندو wii

این کنسول دستی به علت ضعیف بودن سخت فزار خیلی جدی گرفته نشد بین رقبا و نتوانست فروش خود را به حد زیادی برساند

نسل هشتم و نهم کنسول های بازی

احتمال بالا اگر مقداری در جریان اخبارات قرار گرفته باشید میدونید دقیقا رقابت ها به چه شکل است در نسل هشتم و نهم
در نسل هشتم پلی استیشن 4 به بازار اومد و در ایکس باکس وان که نسبتا پلی استیشن محبوبیت بیشتری در ایران کسب کرد و هنوز هم اون رو داره و نینتندو توانست نینتندو سوویچ رو وارد بازار کنه
در نسل نهم هم ایکس باکس سری ایکس و اس و پلی استیشن 5 با درایو نوری و دیجیتال که ایکس باکس سری اس نسبتا مقرون به صرفه تره که درمورد این 2 نسل میتونید توی مقاله های دیگر سایت دیجی پد رو بخونید و اطلاعات کافیک سب کنید.

جمع بندی

در کل کنسول های بازی راه سختی رو پشت سر گذاشتن تا به اینجا برسند اما برند هایی در این راه موفق شدند که بهترین چیز ممکن رو به بازار ارائه کردند و برای مشتری خود ارزش قائل شدند.ممنون که با دیجی پد همراه بودید.

حالا وقتشه به این مطلب امتیاز بدی

1 دیدگاه در “تاریخچه کنسول های بازی (نسل به نسل)

  1. JeffersonA گفت:

    You have noted very interesting details! ps nice web site.Money from blog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *